Friday, February 24, 2012

Arwah Nenekku Jumiah...

Hari ini dua org collegue Andak off sebab menghadiri upacara pengkebumian nenek mereka. Tetiba teringak plak arwah nenek Andak yang telah lama pergi meninggalkan kami. Dari tadi nak publish gambar nenek tak boleh2..geram betul. nanti dah ok, Andak publish ek.

Arwah nenek andak ni orangnye penyayang, akan sentiasa berusaha memenuhi kehendak cucunya walaupun badan dah tak larat nak layan. Kang biler dia dah bengang, dari subuh ke maghrib dia membebel tak hengat. Walaupun Andak bukan cucu yang dia bela dari kecik, tapi kami rapat sangat sb mak rajin bawak kami menziarahi nenek. Pendek kata, hujung minggu mesti berkumpul kat umah pakcik. Yang peliknya tak boring2 melepak kat sana sampai kitaorg naik heran macam takde tempat lain nak pergi.

Mungkin ikatan kekeluargaan tu kuat sampai kalau ada benda berbalah pun, kami masih boleh bawak berbincang dan selesaikan cara baik. Andak rasa mungkin sifat yang nenek tanam dalam anak-anak nenek menyebabkan masing2 akan sentiasa ingat-mengingati antara satu sama lain. Bila lama tak jumpa, pasti ada yang menelefon bertanya khabar. Walaupun kadangkala cuma 2-3 minit ( sebab kredit tak cukup, hehehe) namun cukup sekadar melepaskan rindu untuk mendengar suara.

Masa arwah nenek ada dulu, sehari sebelum raya Haji...kitaorg ramai2 akan kacau dodol buatan sendiri. Tapi dah tak diamalkan sejak Arwah nenek dah takde ni. Mungkin masing2 akan sedih teringat arwah nenek yang excited setiap kali nak mengacau dodol. Dia akan pastikan semua bahan2 lengkap dan dibancuh dengan baik. Walaupun dah tak larat nak mengacau, nenek akan jadi peneman setia dan pembakar semangat bagi kami yang mengacau dodol nih.

Bila menyentuh isu arwah nenek, dalam hati ada rasa pilu sangat. sebab orang yang kita sayang dah takde didepan mata. Andak selalu bayangkan perasaan mak bila mengenangkan ibunya dah tiada disisi. Sebab itu Andak sentiasa berusaha sebaik boleh mengisi kekosongan hati agar Mak tidak terlalu merindui arwah Nenek.Namun manusia tidak sempurna, kan...
Nenekku Jumiah (kiri sekali), Mak Ngah, Mak Su dan Mak

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...